U bent hier:   Home > Info > Kwaliteit en verschillen
English  Nederlands  
 


Uw QUAD/ATV specialist van alle merken!

 Kwaliteit

Kwalitatief zijn er veel verschillen tussen alle quads die momenteel op de openbare weg rijden.
De grootste verschillen worden veroorzaakt door de eigenschappen waarvoor de quad in eerste instantie is geproduceerd.

Cross-quad
Een cross-quad is gemaakt om mee te crossen. Nadat een cross quad (Bijvoorbeeld een Yamaha Raptor) bij Yamaha van de fabrieksband af komt rollen, wordt er door een externe partij een kenteken geregeld. De quad wordt dan aangevuld met bijvoorbeeld spiegels, kilometerteller, verlichting, etc. Zodat er "legaal" mee gereden kan worden op de openbare weg.
Deze quads zijn redelijk bestendig tegen zwaar en extreem gebruik. Mits de quad goed wordt onderhouden tussen de crossbeurten in. Regelmatig olie verversen. Ketting, tandwielen, lagers, zuigers vervangen is geen vreemd onderhoud. Crossen en over heuvels springen is voor dit soort quads geen probleem. Schokbrekers, vering, frame en nerfbars bijvoorbeeld moeten van extreem goede kwaliteit zijn en moeten tegen een flinke stoot kunnen. Het motorblok moet extreem veel vermogen kunnen leveren, om de competitie aan te kunnen gaan. Om die reden zijn cross-quads duurder in aanschaf en duurder in onderhoud. Desondanks gaan cross-quads op den duur ook kapot. Zeker naarmate de eigenaar "vergeet" om regelmatig onderhoud uit te laten voeren.

Street-quad
Een straat-quad is gemaakt om over de openbare weg te rijden. Op de openbare weg zijn geen extreme springheuvels of ruw terrein. En als een snelheid behaald kan worden op een vlakke weg van 80-100 km/uur, is dat veelal voldoende.
Om die reden zijn de schokbrekers en vering compleet anders samengesteld. Het motorblok is dan bijvoorbeeld ook maar 250cc, met maximaal 15 kw vermogen. Het frame is van voldoende kwaliteit om ermee over de openbare weg te rijden. Het frame hoeft geen klappen van duizenden kilo's op te kunnen vangen. (Net als het verschil tussen een normale personen auto en een rally auto). Om die reden is een straat quad goedkoper.
Gaat men crossen en springen met een straat quad, dan gaat het materiaal gegarandeerd eerder kapot dan bij een cross quad.
Ook straat quads gaan kapot door gebrek aan onderhoud. Net als ieder ander voertuig dat geen onderhoudsbeurt krijgt.